Zuzana Kovácsová

Reč a jazyk v škole

Cieľom publikácie Reč a jazyk v škole je ponúknuť učiteľom, ako aj adeptom učiteľského povolania pohľad na jazykovú výchovu v predprimárnej edukácii a na jazykové vzdelávanie a slohovú výchovu v školskom prostredí nie z pozícií tradičného opisu metód a postupov, ako tomu bolo v minulosti, ale z aspektu kognície, t. j. vedy, ktorá pristupuje k interpretácii mnohých ľudských aktivít tak, že ich odvodzuje (aspoň čiastočne) zo samotnej podstaty rozumových procesov a poznávacích aktivít. Tematicky je relatívne samostatná prvá kapitola, ktorá prináša identifikáciu predmetu slovenský jazyk a literárna výchova v súčasnej škole, pričom sa zameriava prevažne na jazykovú zložku tohto predmetu. Ide o priblíženie základných kvalít, postupov a cieľov, ktoré sú vymedzené v školských dokumentoch a zodpovedajú stratégii Ministerstva školstva SR v intenciách obsahovej a metodickej prestavby školstva. Základné požiadavky, ktoré sú kladené na náš vzdelávací systém, v tomto prípade vo vzdelávaní materinského jazyka, by mali poznať študenti, budúci učitelia slovenčiny, už v procese svojej profesionálnej prípravy. Ďalšie kapitoly majú vzájomnú kontinuitu, pretože obsahovo reflektujú isté vývinové štádiá reči a komunikačných kompetencií. Zámerne sme neurobili ostrú hranicu vo vnútri obsahu publikácie podľa toho, ktorá časť patrí do pozornosti učiteľov elementaristov a ktorá do pozornosti učiteľov špecializujúcich sa na vzdelávanie starších žiakov, resp. študentov stredných škôl. Urobili sme tak preto, že obe skupiny učiteľov by mali poznať tak východiská a zákonitosti, stojace na začiatku utvárania komunikačných kompetencií, ako aj ich tendencie smerovania do dospelosti, rešpektujúc fakt, že kompetencia je celoživotne sa utvárajúca zručnosť. V texte publikácie prinášame ukážky textov, na ktorých demonštrujeme alebo vývinovo determinované javy v reči a komunikácii, alebo ich používame ako argumentačný materiál. Ukážky žiackych prác sú prejavom ich mentálnych modelov predovšetkým čo do kvality textu, v ktorom prevláda raz ikonickosť ako výrazová kategória, inokedy operatívnosť ako výrazová kategória. Obsah publikácie by mohol zaujať aj rodičov, ktorí majú vážnejší záujem o vzdelávanie a napredovanie svojich detí a chcú porozumieť vzťahom medzi rečou a myslením, resp. textom a myslením.

Cieľom publikácie Reč a jazyk v škole je ponúknuť učiteľom, ako aj adeptom učiteľského povolania pohľad na jazykovú výchovu v predprimárnej edukácii a na jazykové vzdelávanie a slohovú výchovu v školskom prostredí nie z pozícií tradičného opisu metód a postupov, ako tomu bolo v minulosti, ale z aspektu kognície, t. j. vedy, ktorá pristupuje k interpretácii mnohých ľudských aktivít tak, že ich odvodzuje (aspoň čiastočne) zo samotnej podstaty rozumových procesov a poznávacích aktivít. Tematicky je relatívne samostatná prvá kapitola, ktorá prináša identifikáciu predmetu slovenský jazyk a literárna výchova v súčasnej škole, pričom sa zameriava prevažne na jazykovú zložku tohto predmetu. Ide o priblíženie základných kvalít, postupov a cieľov, ktoré sú vymedzené v školských dokumentoch a zodpovedajú stratégii Ministerstva školstva SR v intenciách obsahovej a metodickej prestavby školstva. Základné požiadavky, ktoré sú kladené na náš vzdelávací systém, v tomto prípade vo vzdelávaní materinského jazyka, by mali poznať študenti, budúci učitelia slovenčiny, už v procese svojej profesionálnej prípravy. Ďalšie kapitoly majú vzájomnú kontinuitu, pretože obsahovo reflektujú isté vývinové štádiá reči a komunikačných kompetencií. Zámerne sme neurobili ostrú hranicu vo vnútri obsahu publikácie podľa toho, ktorá časť patrí do pozornosti učiteľov elementaristov a ktorá do pozornosti učiteľov špecializujúcich sa na vzdelávanie starších žiakov, resp. študentov stredných škôl. Urobili sme tak preto, že obe skupiny učiteľov by mali poznať tak východiská a zákonitosti, stojace na začiatku utvárania komunikačných kompetencií, ako aj ich tendencie smerovania do dospelosti, rešpektujúc fakt, že kompetencia je celoživotne sa utvárajúca zručnosť. V texte publikácie prinášame ukážky textov, na ktorých demonštrujeme alebo vývinovo determinované javy v reči a komunikácii, alebo ich používame ako argumentačný materiál. Ukážky žiackych prác sú prejavom ich mentálnych modelov predovšetkým čo do kvality textu, v ktorom prevláda raz ikonickosť ako výrazová kategória, inokedy operatívnosť ako výrazová kategória. Obsah publikácie by mohol zaujať aj rodičov, ktorí majú vážnejší záujem o vzdelávanie a napredovanie svojich detí a chcú porozumieť vzťahom medzi rečou a myslením, resp. textom a myslením.

Jazyk slovenský
Vydavateľ ENIGMA PUBLISHING s.r.o.
Rok vydania 2011
Počet strán 128
Typ viazania Paperback
Hmotnosť (g) 180 g
Rozmery (š-v-h) 148x210
EAN 9788081330018
Dodacia doba 1-3 pracovných dní


Dalšie obľúbené tituly z kategórie:


Hry na rozvoj dílčích funkcí u dětí - Optické a akustické vnímání, jemná motorika a prostorová orientace
-5%
Lenka Ficová
Dodacia doba
1-3 pracovných dní
13,11 €
12,46 €
Samostatné dieťa alebo ako sa stať lenivou mamou
-5%
Anna Bykovová
Dodacia doba
1-3 pracovných dní
11,90 €
11,31 €
Rapotáčik
-5%
Lucia Palugyayová, Oľga Tokárová
Dodacia doba
1-3 pracovných dní
11,90 €
11,31 €
Ako žijú zdravé deti
-5%
Zuzana Jančoková
Dodacia doba
1-3 pracovných dní
16,80 €
15,96 €
Čitateľské tabuľky
-5%
Jozef Novák
Dodacia doba
1-3 pracovných dní
12,22 €
11,61 €
Dost dobří rodiče aneb drobné chyby ve výchově dovoleny
-5%
Lenka Lacinová, Petra Škrdlíková
Dodacia doba
1-3 pracovných dní
8,87 €
8,43 €
Z malého smrada dieťa
-5%
Hajnalka Virágh
Dodacia doba
1-3 pracovných dní
21,90 €
20,81 €
Máme dítě s ADHD - Rady pro rodiče
-5%
Drahomíra Jucovičová, Hana Žáčková
Dodacia doba
1-3 pracovných dní
14,05 €
13,35 €