Aristoteles

Etika Nikomachova

Aristoteles napísal spolu tri etiky: Veľkú etiku, Etiku Nikomachovu a jej inú verziu – Etiku Eudémovu. Aristoteles zakladá delenie spravodlivosti na zákonnú spravodlivosť a na spravodlivosť etickú. A práve etickej spravodlivosti sa venuje v diele Etika Nikomachova. Aristoteles ju považuje za spravodlivosť vo vlastnom zmysle slova, za rovnocennú s ostatnými etickými cnosťami (udatnosť, umiernenosť). To, čo má s nimi spoločné, je rovnosť, ktorej podstatu tvorí stred medzi dvoma krajnosťami. Ako udatnosť je stredom medzi strachom a smelosťou, ako je umiernenosť stredom medzi slasťou a strasťou, tak spravodlivosti patrí miesto v strede medzi páchaním krivdy a znášaním krivdy. Etická spravodlivosť patrí podľa Aristotela do oblasti dobrého a správneho konania, ktoré človeka vedie k jeho cieľu, plnému životu ako forme šťastia. Spravodlivosť teda nie je formou rozumovej cnosti ako schopnosti správneho teoretického poznania, nie je to cnosť, ktorá sa sprostredkúva učením a skúsenosťou. Je formou povahovej cnosti, ktorá sa získava nácvikom konania a privyknutím na konanie orientované na určitý cieľ.

Aristoteles napísal spolu tri etiky: Veľkú etiku, Etiku Nikomachovu a jej inú verziu – Etiku Eudémovu. Aristoteles zakladá delenie spravodlivosti na zákonnú spravodlivosť a na spravodlivosť etickú. A práve etickej spravodlivosti sa venuje v diele Etika Nikomachova. Aristoteles ju považuje za spravodlivosť vo vlastnom zmysle slova, za rovnocennú s ostatnými etickými cnosťami (udatnosť, umiernenosť). To, čo má s nimi spoločné, je rovnosť, ktorej podstatu tvorí stred medzi dvoma krajnosťami. Ako udatnosť je stredom medzi strachom a smelosťou, ako je umiernenosť stredom medzi slasťou a strasťou, tak spravodlivosti patrí miesto v strede medzi páchaním krivdy a znášaním krivdy. Etická spravodlivosť patrí podľa Aristotela do oblasti dobrého a správneho konania, ktoré človeka vedie k jeho cieľu, plnému životu ako forme šťastia. Spravodlivosť teda nie je formou rozumovej cnosti ako schopnosti správneho teoretického poznania, nie je to cnosť, ktorá sa sprostredkúva učením a skúsenosťou. Je formou povahovej cnosti, ktorá sa získava nácvikom konania a privyknutím na konanie orientované na určitý cieľ.

Jazyk slovenský
Vydavateľ KALLIGRAM, spol.s.r.o.
Rok vydania 2011
Počet strán 296
Typ viazania Paperback
Hmotnosť (g) 264 g
Rozmery (š-v-h) 190x110
EAN 9788081014178
Dodacia doba nedostupné


Dalšie obľúbené tituly z kategórie:


Ľudstvo, vojny, pandémie
-9%
Leonid Ivašov
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
23,60 €
21,48 €
Ja a My - Príde sociológ k psychiatrovi a hovorí…
-9%
Peter Pöthe, Fedor Gál
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
12,90 €
11,74 €
Tajomstvo islandských žien
-9%
Eliza Reid
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
19,99 €
18,20 €
Teorie sociální práce I - Sociální práce
-9%
Andrej Mátel
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
18,09 €
16,47 €
Supervízia pre výcvik a prax
-9%
Milada Ragasová, Zlatica Mokráňová
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
15,40 €
14,02 €
Epocha objavov
-9%
Ian Goldin
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
15,95 €
14,52 €
Dievčatá, ženy na Slovensku a v Maďarsku (1955-1989) - Lányok, asszonyok Szlovákiában és Magyarországon  (1955-1989)
-9%
Marta Botiková, Zita Deáky
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
19,50 €
17,75 €
Sociológia
-9%
Kolektiv
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
32,90 €
29,94 €

Pozreli ste si: