Aristoteles

Etika Nikomachova

Aristoteles napísal spolu tri etiky: Veľkú etiku, Etiku Nikomachovu a jej inú verziu – Etiku Eudémovu. Aristoteles zakladá delenie spravodlivosti na zákonnú spravodlivosť a na spravodlivosť etickú. A práve etickej spravodlivosti sa venuje v diele Etika Nikomachova. Aristoteles ju považuje za spravodlivosť vo vlastnom zmysle slova, za rovnocennú s ostatnými etickými cnosťami (udatnosť, umiernenosť). To, čo má s nimi spoločné, je rovnosť, ktorej podstatu tvorí stred medzi dvoma krajnosťami. Ako udatnosť je stredom medzi strachom a smelosťou, ako je umiernenosť stredom medzi slasťou a strasťou, tak spravodlivosti patrí miesto v strede medzi páchaním krivdy a znášaním krivdy. Etická spravodlivosť patrí podľa Aristotela do oblasti dobrého a správneho konania, ktoré človeka vedie k jeho cieľu, plnému životu ako forme šťastia. Spravodlivosť teda nie je formou rozumovej cnosti ako schopnosti správneho teoretického poznania, nie je to cnosť, ktorá sa sprostredkúva učením a skúsenosťou. Je formou povahovej cnosti, ktorá sa získava nácvikom konania a privyknutím na konanie orientované na určitý cieľ.

Aristoteles napísal spolu tri etiky: Veľkú etiku, Etiku Nikomachovu a jej inú verziu – Etiku Eudémovu. Aristoteles zakladá delenie spravodlivosti na zákonnú spravodlivosť a na spravodlivosť etickú. A práve etickej spravodlivosti sa venuje v diele Etika Nikomachova. Aristoteles ju považuje za spravodlivosť vo vlastnom zmysle slova, za rovnocennú s ostatnými etickými cnosťami (udatnosť, umiernenosť). To, čo má s nimi spoločné, je rovnosť, ktorej podstatu tvorí stred medzi dvoma krajnosťami. Ako udatnosť je stredom medzi strachom a smelosťou, ako je umiernenosť stredom medzi slasťou a strasťou, tak spravodlivosti patrí miesto v strede medzi páchaním krivdy a znášaním krivdy. Etická spravodlivosť patrí podľa Aristotela do oblasti dobrého a správneho konania, ktoré človeka vedie k jeho cieľu, plnému životu ako forme šťastia. Spravodlivosť teda nie je formou rozumovej cnosti ako schopnosti správneho teoretického poznania, nie je to cnosť, ktorá sa sprostredkúva učením a skúsenosťou. Je formou povahovej cnosti, ktorá sa získava nácvikom konania a privyknutím na konanie orientované na určitý cieľ.

Jazyk slovenský
Vydavateľ Kalligram
Rok vydania 2011
Počet strán 296
Typ viazania brožovaná
Hmotnosť (g) 270 g
Rozmery (š-v-h) 190x109
EAN 9788081014178
Dodacia doba nedostupné


Dalšie obľúbené tituly z kategórie:


Úspech. Psychológia výkonnosti
-9%
Deborah A. Olson
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
19,95 €
18,16 €
Tréning pamäti (nielen) pre seniorov
-9%
Jana Pavlíková
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
2,50 €
2,28 €
Atómové návyky - Malé zmeny, pozoruhodné výsledky
-9%
James Clear
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
15,90 €
14,47 €
Psychológia masových vrahov
-9%
Andrej Drbohlav
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
22,99 €
20,93 €
Stručne a jasne
-9%
Jim VandeHei, Mike Allen, Roy Schwartz
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
18,90 €
17,20 €
Vzťahy a mýty
-9%
Honza Vojtko
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
14,90 €
13,56 €
Keď dospievajúci potrebuje nielen psychológa
-9%
Bačíková Mária, Barbierik Lucia, Kalina Ondrej
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
19,90 €
18,11 €
Dějiny psychologie
Alena Plháková
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
20,79 €