Viliam Kratochvíl

Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu

Najnovšia didaktika dejepisu od uznávaného autora s dlhoročnou praxou vo výučbe dejepisu na základnej škole a gymnáziu ako výsledok mnohých autorových seminárov s učiteľmi dejepisu na Slovensku i v Českej republike, aj so študentami na katedre, ktorí spoločne po niekoľkých rokoch sformulovali všetky dôležité predpoklady k výučbe dejepisu. Publikácia je výrazom dlhoročného autorovho hľadania spôsobov, ako efektívne a zrozumiteľne vyučovať didaktiku a metodiku dejepisu. Autor sa totiž domnieva, že stále chýba model jej výučby, model, ktorý by výraznejšie konkretizoval a zjednodušoval teoretický i praktický koncept výučby didaktiky a metodiky dejepisu. Mal by to byť model, ktorý súčasne zdôrazňuje väčšiu spätosť medzi didaktikou a metodikou dejepisu. Dielo teoreticky a prakticky ilustruje cieľové zámery, ako v škole spolupracovať s mladšími žiačkami a žiakmi a postupne z nich utvárať kriticky mysliace celistvé osobnosti, prostredníctvom neobvyklej metafory, ktorá približuje podstatné úlohy vo vizuálne stvárnenom pohybe hore a dolu od koreňov a naspäť ku koreňom metaforického stromu. Stelesňovanie týchto úloh sa tak stáva dôležitým predpokladom výučby (nielen) dejepisu na základných a stredných školách. Uvedený model didaktiky dejepisu umožní učiteľom: *netradične hľadať to, čo môže byť nepísanou gramatikou dejepisu, *uvažovať jej prostredníctvom o žitom prítomnom vzťahu k minulosti, *vstúpiť do rôznych sociálnych rolí, keď neustále vykonávame cieľovo orientačnú činnosť, *aranžovať metódy výučby ako cesty učebným labyrintom, *inscenovať učebné figúry ako výraz osobitosti, jedinečnosti i pestrosti našej výučby, *uvedomovať si svoj ustavičný pohyb hore a dolu vo výučbe dejepisu, *aplikovať tento pohyb na ostatné učebné predmety. Obsah: K predpokladom postupu I Korene stromu ako metafora učiteľovej úlohy diagnostikovať a prehlbovať žitý prítomný vzťah svojich žiačok a žiakov k minulosti II Kmeň stromu ako metafora učiteľovej úlohy plánovať svoju výučbu III Vetvy stromu ako metafora učiteľovej úlohy aranžovať učebné cesty metódy výučby IV Vetvičky, listy, kvety a plody stromu ako metafora učiteľovej úlohy inscenovať učebné figúry V Pohyb z vrcholu stromu k jeho koreňom ako metafora reflexie učiteľovej výučby i učenia sa jeho žiačok a žiakov Literatúra

Najnovšia didaktika dejepisu od uznávaného autora s dlhoročnou praxou vo výučbe dejepisu na základnej škole a gymnáziu ako výsledok mnohých autorových seminárov s učiteľmi dejepisu na Slovensku i v Českej republike, aj so študentami na katedre, ktorí spoločne po niekoľkých rokoch sformulovali všetky dôležité predpoklady k výučbe dejepisu. Publikácia je výrazom dlhoročného autorovho hľadania spôsobov, ako efektívne a zrozumiteľne vyučovať didaktiku a metodiku dejepisu. Autor sa totiž domnieva, že stále chýba model jej výučby, model, ktorý by výraznejšie konkretizoval a zjednodušoval teoretický i praktický koncept výučby didaktiky a metodiky dejepisu. Mal by to byť model, ktorý súčasne zdôrazňuje väčšiu spätosť medzi didaktikou a metodikou dejepisu. Dielo teoreticky a prakticky ilustruje cieľové zámery, ako v škole spolupracovať s mladšími žiačkami a žiakmi a postupne z nich utvárať kriticky mysliace celistvé osobnosti, prostredníctvom neobvyklej metafory, ktorá približuje podstatné úlohy vo vizuálne stvárnenom pohybe hore a dolu od koreňov a naspäť ku koreňom metaforického stromu. Stelesňovanie týchto úloh sa tak stáva dôležitým predpokladom výučby (nielen) dejepisu na základných a stredných školách. Uvedený model didaktiky dejepisu umožní učiteľom: *netradične hľadať to, čo môže byť nepísanou gramatikou dejepisu, *uvažovať jej prostredníctvom o žitom prítomnom vzťahu k minulosti, *vstúpiť do rôznych sociálnych rolí, keď neustále vykonávame cieľovo orientačnú činnosť, *aranžovať metódy výučby ako cesty učebným labyrintom, *inscenovať učebné figúry ako výraz osobitosti, jedinečnosti i pestrosti našej výučby, *uvedomovať si svoj ustavičný pohyb hore a dolu vo výučbe dejepisu, *aplikovať tento pohyb na ostatné učebné predmety. Obsah: K predpokladom postupu I Korene stromu ako metafora učiteľovej úlohy diagnostikovať a prehlbovať žitý prítomný vzťah svojich žiačok a žiakov k minulosti II Kmeň stromu ako metafora učiteľovej úlohy plánovať svoju výučbu III Vetvy stromu ako metafora učiteľovej úlohy aranžovať učebné cesty metódy výučby IV Vetvičky, listy, kvety a plody stromu ako metafora učiteľovej úlohy inscenovať učebné figúry V Pohyb z vrcholu stromu k jeho koreňom ako metafora reflexie učiteľovej výučby i učenia sa jeho žiačok a žiakov Literatúra

Jazyk slovenský
Vydavateľ Dr. Josef Raabe Slovensko, s.r.o.
Rok vydania 2021
Počet strán 270
Typ viazania Paperback
Hmotnosť (g) 459 g
Rozmery (š-v-h) 234x165
EAN 9788081403651
Dodacia doba nedostupné


Dalšie obľúbené tituly z kategórie:


Živá farma - 56 zvukov
-9%
kol.
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
6,99 €
6,37 €
Babrákovci
-9%
David Walliams
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
14,95 €
13,61 €
Meridiány v živote človeka - Základná kniha o meridiánoch pre prax
-9%
Robert Urgela
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
19,00 €
17,29 €
My first 100 words - Forest animals
-9%
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
11,45 €
10,42 €
Toto mali čítať naši rodičia
-9%
Philippa Perryová
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
12,90 €
11,74 €
Outlander 6 - Závan snehu a popola - 1. časť
-9%
Diana Gabaldonová
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
21,90 €
19,93 €
Dcéry továrnikovej vily
-9%
Anne Jacobs
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
22,90 €
20,84 €
Keď ťa zasiahne láska -  Kniha pre zamilovaných chlapcov
-10%
Bojan Ljubenovič
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
4,99 €
4,50 €

Pozreli ste si: