kol.

Práce a Mzdy č. 1 / 2023

V roku 2022 sa dospelo medzi zástupcami zamestnávateľov a zamestnancov k dohode na minimálnej mzde, ktorá bude platiť od 1. januára 2023. Minimálna mesačná mzda ovplyvňuje okrem samotných zamestnancov aj zamestnávateľov, pre ktorých každé jej zvýšenie znamená aj vyššiu cenu práce. V zmysle Oznámenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 300/2002 Z. z. suma minimálnej mzdy na rok 2023 je 700 eur za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou a 4,023 eura za každú hodinu odpracovanú zamestnancom. Zmeny v sociálnom poistení Od 1. 1. 2023 sa zavádza nový typ "výnimky" z platenia poistného z príjmu plynúceho z dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru s názvom "Dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce", ide o tzv. odvodovú odpočítateľnú položku pre sezónne práce. Ročné zúčtovanie preddavkov na daň Ročné zúčtovanie vykoná zamestnávateľ len na žiadosť zamestnanca, ktorú je zamestnanec povinný podpísať a podať zamestnávateľovi najneskôr do 15. februára 2023. Zamestnanec, ktorý poberal zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona, môže požiadať o vykonanie ročného zúčtovania ktoréhokoľvek zamestnávateľa, ktorý mu počas zdaňovacieho obdobia roku 2022 vyplácal zdaniteľnú mzdu. Novela Zákonníka práce Cieľom novely Zákonníka práce bolo doplniť a spresniť ustanovenia, ktoré sa týkajú rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami. Novela zavádza zmeny ako napríklad doplnenie vybraných ustanovení Zákonníka práce týkajúcich sa pracovnej zmluvy a poskytovania informácií o pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania, ustanovenie práva zamestnanca žiadať prechod na inú formu zamestnania, ustanovenie poskytovania informácií aj v elektronickej podobe a pod. Minimálne a maximálne odvody živnostníkov Pre SZČO, ktoré platia sociálne poistenie platí v roku 2023 minimálny vymeriavací základ v sume 605,50 eur a minimálne poistné na sociálne poistenie SZČO predstavuje sumu 200,72 eur. Maximálnym vymeriavacím základom je suma 8 477 eur a maximálne poistné na sociálne poistenie predstavuje sumu 2 810,12 eur. SZČO je povinná platiť odvody na zdravotné poistenie minimálne v sume 84,77 eur mesačne.

GLS
GLS

V roku 2022 sa dospelo medzi zástupcami zamestnávateľov a zamestnancov k dohode na minimálnej mzde, ktorá bude platiť od 1. januára 2023. Minimálna mesačná mzda ovplyvňuje okrem samotných zamestnancov aj zamestnávateľov, pre ktorých každé jej zvýšenie znamená aj vyššiu cenu práce. V zmysle Oznámenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 300/2002 Z. z. suma minimálnej mzdy na rok 2023 je 700 eur za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou a 4,023 eura za každú hodinu odpracovanú zamestnancom. Zmeny v sociálnom poistení Od 1. 1. 2023 sa zavádza nový typ "výnimky" z platenia poistného z príjmu plynúceho z dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru s názvom "Dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce", ide o tzv. odvodovú odpočítateľnú položku pre sezónne práce. Ročné zúčtovanie preddavkov na daň Ročné zúčtovanie vykoná zamestnávateľ len na žiadosť zamestnanca, ktorú je zamestnanec povinný podpísať a podať zamestnávateľovi najneskôr do 15. februára 2023. Zamestnanec, ktorý poberal zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona, môže požiadať o vykonanie ročného zúčtovania ktoréhokoľvek zamestnávateľa, ktorý mu počas zdaňovacieho obdobia roku 2022 vyplácal zdaniteľnú mzdu. Novela Zákonníka práce Cieľom novely Zákonníka práce bolo doplniť a spresniť ustanovenia, ktoré sa týkajú rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami. Novela zavádza zmeny ako napríklad doplnenie vybraných ustanovení Zákonníka práce týkajúcich sa pracovnej zmluvy a poskytovania informácií o pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania, ustanovenie práva zamestnanca žiadať prechod na inú formu zamestnania, ustanovenie poskytovania informácií aj v elektronickej podobe a pod. Minimálne a maximálne odvody živnostníkov Pre SZČO, ktoré platia sociálne poistenie platí v roku 2023 minimálny vymeriavací základ v sume 605,50 eur a minimálne poistné na sociálne poistenie SZČO predstavuje sumu 200,72 eur. Maximálnym vymeriavacím základom je suma 8 477 eur a maximálne poistné na sociálne poistenie predstavuje sumu 2 810,12 eur. SZČO je povinná platiť odvody na zdravotné poistenie minimálne v sume 84,77 eur mesačne.

Jazyk slovenský
Vydavateľ Poradca
Rok vydania 2022
Počet strán 78
Typ viazania Paperback
Hmotnosť (g) 196 g
Rozmery (š-v-h) 205-295
EAN 9771337060272
Dodacia doba nedostupné


Dalšie obľúbené tituly z kategórie:


Škola mzdovej účtovníčky 2023
-8%
Jozef Mihál
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
79,20 €
72,87 €
Ekonómia v 31 hodinách
Žilvinas Šilenas,Marija Vyšniauskaite
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
31,20 €
Praktická učebnica trestného práva hmotného
-8%
Lukáš Turay, Yvetta Turayová
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
24,00 €
22,08 €
Podvojné účtovníctvo podnikateľov 2019
-8%
Ing.Anna Cenigová
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
25,30 €
23,28 €
Administratíva a korešpodencia pre 3. ročník obchodných akadémií
Helena Ďurišová, Mária Kuláková, Judita Sehnalová
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
33,00 €
Zákon o účtovníctve - s aktualizovanou dôvodovou správou
kol.
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
6,70 €
Daňové právo Slovenskej republiky
Vladimír Babčák
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
25,50 €
Poradca č. 2-3 / 2027 - Obchodný register – nový zákon s komentárom - Obchodné právo
kol.
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
35,10 €

Pozreli ste si: